Jilles Bouter Header

'De Starterslening zit standaard in mijn adviesgesprek'

Jilles Bouter is adviseur bij De Hypotheker. Vanuit de Rotterdamse vestiging Westblaak helpt hij vooral klanten uit het centrum van de stad met het vinden van financiering voor een (eerste) koopwoning.

Vanaf het moment dat Rotterdam de Starterslening invoerde, kreeg Bouter klanten aan zijn bureau met vragen over de lening. “Vooral alleenstaanden die een huis willen kopen met een koopprijs tussen de 180.000 en 250.00 euro komen langs. Op basis van hun huidige inkomen kunnen ze niet voldoende lenen. Vaak huren ze nu in de sociale of vrije sector een beperkt aantal vierkante meters of delen een woning met vrienden. Ze willen graag iets voor zichzelf en kunnen hun woonlasten verlagen als ze met een hypotheek een woning kopen.”

Starterslening standaard in adviesgesprek

Omdat steeds meer mensen naar de Starterslening vragen, neemt Bouter het product nu standaard mee in zijn adviesgesprekken. Als de klant de lening wil gebruiken, dient hij de aanvraag bij SVn in. “Natuurlijk kunnen mensen de Starterslening ook makkelijk zelf aanvragen”, zegt hij. “Maar ik help ze graag een handje. Sommige vragen zijn namelijk best specifiek.”

Aanvraag snel afgehandeld

In eerste instantie waren de collega’s van Bouter kritisch over de Starterslening. Bouter: “Dit was vooral gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Maar de huidige werkwijze blijkt verrassend eenvoudig. De aanvraag bij de gemeente wordt meestal al binnen een paar dagen omgezet in een toewijzingsbrief en de aanvraag bij SVn wordt ook snel afgehandeld. Soms zelfs sneller dan dat de goedkeuring voor de eerste hypotheek binnen is.”

Hogere rente geen probleem

Is de iets hogere rente van de Starterslening nog een probleem voor zijn klanten? “Niet echt”, aldus Bouter. “Het voordeel van een extra bedrag kunnen lenen en daarvoor de eerste drie jaar geen maandlasten hebben, weegt voor starters op tegen de hogere rente. Ze maken graag gebruik van de Starterslening. Niet alleen vanwege alle voordelen, maar ook omdat ze het zien als een dienst van de gemeente. Dat wekt vertrouwen.”